RET Düwag 1602 bij G4s Zoetermeer

De Rotterdamse Düwag-trams waren 3 series enkel- en dubbelgelede trams van in totaal 95 exemplaren. Tussen 1964 en 1969 werden de trams afgeleverd gebouwd door de Düsseldorfse fabrikant Düwag.
In 1969 kwamen er nog eens 35 enkelgelede trams de 601-635, echter werden deze niet gebouwd door Düwag maar door Werkspoor te Utrecht. Ze waren herkenbaar aan de dubbele sierstrips zoals ook de Amsterdamse bolkoptrams hadden.
Ook had deze vervolgserie een uitstapdeur in de achterbak die de eerste series niet hadden. Ze hadden slechts een provisorische conducteursplaats en werden begin jaren 70 verbouwd tot zelfbedieningstram. 
De 607 en de 617 zijn in 1979 door brand verloren gegaan. 24 trams uit deze serie zijn in de jaren 80 verbouwd tot dubbelgelede exemplaren met middenbakken van de 301-324. 
Daarmee zijn ook de trams omgenummerd tot 1600 nummers. In de jaren 90 kregen 15 exemplaren een uitgebreide revisie. Ze werden voorzien van een smalle instap, crème interieur, nieuwe bankjes en de nieuwe kleurenstelling van de RET het wit-groen met zwarte raampartij. De onverbouwde exemplaren gingen buiten dienst en werden afgevoerd met uitzondering van de 1610, 1626, 1628 en 1629 die tot en met 1998 nog regelmatig werden ingezet.
De RET 608,1602 en 1605 kwamen bij het Amsterdams Openbaar Vervoer Museum terecht en werden als gevolg van materieel tekort bij de GVB zelfs in gezet in de reizigersdienst.
Een aantal trams zijn bewaard gebleven in Rotterdam de 606 (Partytram), 368 (Thematram), 373, 1605 (Thematram), 1614, 1616, 1628 (thematram) en de 1629 (restauranttram). In Arnhem bij het openluchtmuseum is de 631 bewaard en in Amsterdam op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord staat (het restant van) de 'Van Nelle'-tram 319 (ex-269).

Behalve deze trams is er ook in Zoetermeer een Düwag tram bewaard, namelijk de 1602.
Toch wel een vreemde eend in de bijt aangezien sinds oktober 2006 er pas een tram rijdt in Zoetermeer onder de vlag van Randstadrail.
De RET 1602 wordt door G4s gebruikt als oefenobject. Gelukkig niet voor brandoefeningen (anders zou er nog weinig van over zijn), maar voor calamiteiten oefeningen.
Al tientallen jaren staat deze tram achter het gebouw van G4s op een stuk rails met zelfs een klein perron erbij gebouwd.
De bestemming staat nog altijd op Lijn 18 naar het Oostplein, maar verder dan Station G4s West in Zoetermeer zal deze tram niet meer komen.
Wel is de 1602 in zijn laatste jaren in dienst van de RET nog in het groen-witte jasje gestoken, echter hebben ze het dak in de oude toestand gelaten.
Op 18 juli 2019 mocht ik een kijkje nemen bij en in de tram.