Onthulling Benelux Hondekop 220.902 aan het publiek in Roosendaal 23.06.2018

Op zaterdag 23 juni 2018 waren er diverse vrijwilligers van Stichting Hondekop aanwezig in Roosendaal. De Benelux Hondekop 220.902 werd namelijk die dag onthuld aan het publiek. Onder aanvoering van Erik de Zwart en Paul van der Lugt werd een stukje van het dekzeil omgeslagen zodat de neus van de Hondekop zichtbaar werd. De vrijwilligers en de belangstellenden konden een kijkje nemen in het treinstel welke tot 1985 dagelijks reed tussen Amsterdam en Brussel.

In 1957 werd het laatste stuk van de spoorlijn tussen Amsterdam en Brussel voorzien van bovenleiding en was het mogelijk om de treindienst geheel met elektrische treinen uit te voeren. De NS en haar Belgische tegenhanger NMBS schaften in dat jaar 12 tweewagenstreinstellen aan, ook wel Beneluxhondekoppen of Mat'57 genoemd. Het was een van de eerste Europese samenwerkingen op spoorweggebied. Afgezien van de kleur (donkerblauw met een brede gele band) waren ze uiterlijk grotendeels gelijk aan de overige Hondekoppen. Technisch weken ze sterk af omdat ze zowel onder Nederlandse bovenleiding (1500 volt) als Belgisce bovenleiding (300 volt) moesten kunnen rijden en de Belgische spoorbeveiliging moesten hebben.

 

De Benelux Hondekoppen maakten de Beneluxtrein tot een succesverhaal. Het aantal reizigers groeide sterk. Al snel moest extra materieel worden ingezet. In 1986 werden de Beneluxhondekoppen vervangen door modernere treinen. Van de 12 treinstellen werden er 11 gesloopt. Eentje (treinstelnummer 220.902) werd opgeslagen in een loods in Leuven voor het nog te bouwen Belgische spoorwegmuseum. Daar bleef het ongeveer 30 jaar staan... 

Het verwerven van deze Benelux-hondekop is altijd een grote droom geweest van de Stichting Hondekop. Contacten werden aangeknoopt met de Belgische spoorwegen en blijkbaar op een gunstig moment: in België waren plannen voor een nieuw spoorwegmuseum veranderd en de Benelux-hondekop was wel erg groot om er in opgenomen te worden. In diverse gesprekken overtuigde de stichting de Belgen dat het stel bij haar in goede handen zou zijn. In 2015 kon het treinstel worden aangekocht. 

 

Op 14 juli 2017 werd het treinstel onder grote belangstelling van Leuven naar Roosendaal gesleept. Op het terrein van de oude NS-werkplaats zijn vrijwilligers van Stichting Hondekop sindsdien bezig met het reviseren van het treinstel. Doel is het treinstel, net als de 766, in te zetten op het spoor in Nederland en België. 

Hoewel de 220902 lange tijd binnen heeft gestaan zijn er toch de nodige roestplekken. Certificeerde lassers zijn deze plekken aan het herstellen. Geen gemakkelijke klus omdat vanwege brandgevaar daarvoor ook grote delen van het interieur moeten worden gedemonteerd. Daarna worden alle oude verflagen van het treinstel gestraald en wordt het treinstel opnieuw geschilderd. Overigens hebben we dit ook gedaan met onze 766, we hebben dus genoeg ervaring!

Het interieur is redelijk compleet en moet vooral worden schoongemaakt. Onze vrijwilligers zijn vogelnesten, dode muizen, oude kranten, guldens, francs en zelfs een lotterijlot (helaas was er geen prijs op gevallen) tegen gekomen. Om onze toekomstige gasten te kunnen voorzien van een hapje en drankje wordt het verdwenen keukentje teruggebouwd. 

We verwachten behoorlijk wat tijd kwijt te zijn aan het herstel van de technische installaties. Welliswaar is het treinstel rijdend weggezet maar na ruim dertig jaar stilstand is vrijwel ieder onderdeel toe aan een opknapbeurt. Overigens is dat ook een vereiste van de bevoegde instanties op het spoor; het treinstel moet in een goede conditie zijn voor er mee gereden mag worden. 

Momenteel (voorjaar 2019) vordert het laswerk aan het eerste deel van het treinstel behoorlijk. Verwachting is om in de loop van 2020 het complete treinstel qua casco opgeknapt en geschilderd te hebben. Daarna staan de technische installaties en de toelatingsprocedure op het programma. We hopen het treinstel in de loop van 2021 weer in dienst te kunnen stellen.

Zodra de revisie is afgerond willen we het treinstel eerst toegelaten krijgen op de sporen in Nederland. Daarna gaan we aan de slag om dit in België ook voor elkaar te krijgen. Onze droom is om net als vroeger grensoverschrijdend te rijden. Dat hebben we overigens ook afgesproken met de Belgen, het is immers ook Belgisch erfgoed! Het Beneluxstel kan mechanisch en elektrisch gekoppeld worden met onze 766 zodat we in Nederland met beide treinstellen gekoppeld op pad kunnen.

Stichting Hondekop is nog altijd opzoek naar nieuwe vrijwilligers die het leuk vinden om mee te helpen de Benelux weer rijvaardig te krijgen.
Aanmelden kan via de website van de stichting Hondekop.
Klik voor meer info en hun website op onderstaande banner.