Haarlemmermeerspoorlijn Aalsmeer - Nieuwersluis 07.09.2020

Op 7 september 2020 ben ik op pad geweest om de restanten van de 2e spoorlijn van de Haarlemmermeerspoorlijnen op de foto te zetten.
Dit keer was de lijn Aalsmeer - Nieuwersluis aan de beurt.

Het traject Aalsmeer - Uithoorn werd geopend op 1 juli 1914. Ruim een jaar later (1 december 1915) werd de spoorlijn Uithoorn – Nieuwesluis-Loenen geopend. Door onder andere de concurrentie van de autobus en de crisis in de jaren '30 daalde het aantal reizigers fors. Dit zorgde voor langdurige financiële problemen, waardoor uiteindelijk het reizigersvervoer op het traject Aalsmeer – Uithoorn in 1936 gestaakt werd. In 1950 volgde Uithoorn – Nieuwersluis-Loenen.

Vanwege de aanleg van de A2 werd er in 1954 een spoorwegovergang aangelegd in de snelweg. Er waren ooit plannen voor de bouw van een viaduct, maar wegens de hoge bouwkosten hiervan is de overweg blijven bestaan tot 1986, toen de spoorlijn werd gesloten. Het goederenvervoer kwam in 1973 ten einde op het traject Aalsmeer – Uithoorn. Dertien jaar later eindigde ook het goederenvervoer op de rest van de spoorlijn. De laatste goederenrit werd gemaakt op 31 mei 1986.

Veel oud spoorwegmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen maakte zijn laatste rit over deze spoorlijn naar Sloperij Koek, die gevestigd was op het terrein naar Station Mijdrecht. Na de sluiting van de spoorlijn verhuisde de sloperij naar het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

Na de volledige sluiting van de spoorlijn werd deze gefaseerd opgebroken. Het traject Aalsmeer – De Kwakel was in 1975 als eerste aan de beurt, gevolgd door De Kwakel – Nieuwersluis-Loenen in 1987.

Tussen 27 en 30 maart 1974 werd het tracé tussen Uithoorn en Nieuwersluis gebruikt voor filmopnamen voor de film The Hiding Place. Een deportatietrein werd voor de opnamen getrokken door locomotief 57 van de Hoogovens. 


We beginnen onze reis wederom in Aalsmeer vanaf het Spoorlijnpad en de Spoorlaan. Voor het gedeelte vanaf station Aalsmeer naar het Spoorlijnpad verwijs ik u naar de pagina over de lijn Aalsmeer - Haarlem
Ter hoogte van de Linnaeuslaan in Aalsmeer vinden we een kleine brug op het Spoorlijnpad, het bruggetje wat hier ligt is gebouwd op de fundamenten van de oude spoorbrug. Aan beide kanten van de brug is duidelijk het tracé te zien waar de spoorlijn lag.

Ter hoogte van de Zwarteweg in Aalsmeer komen we het eerste gebouw tegen. Namelijk wachtpost 41






 

 

 

 

 

Aan de rand van Aalsmeer ter hoogte van de Legmeerdijk komen we wederom een gebouw tegen van de voormalige spoorlijn.
Deze keer gaat het om Wachtpost 42.

Vanaf wachtpost 42 ligt er een busbaan op het tracé van de oude spoorlijn.
Wanneer we deze busbaan volgen komen we een paar km verder het eerste stationsgebouw tegen, het voormalige station De Kwakel.

De busbaan blijft het oude tracé van de spoorlijn volgen, tot we aankomen in Uithoorn.
In Uithoorn is nog heel wat terug te vinden aan restanten van de oude spoorlijn. We beginnen bij het station waar tegenwoordig een restaurant in gevestigd is. Naast het station van Uithoorn staat SIK 238 ter herinnering aan de spoorlijn.

Direct na het station in Uithoorn ligt de oude spoorbrug over de Amstel. Deze spoorbrug is op dit moment in gebruik voor de busbaan.
Toevallig op het moment van foto's maken was de brug open voor scheepvaart, en dus even blijven wachten en kijken.

Aan de andere kant van de Amstel aan de Amstelkade direct naast de brug staat de voormalige brugwachterswoning, wachtpost 46.

Vanuit Uithoorn rijden we door naar de Rondweg in Mijdrecht. Hier komen we aan bij het voormalige station Mijdrecht.
station Mijdrecht.

Het station werd geopend op 1 december 1915 en gesloten op 3 september 1950.
Tot 1986 was de Sloperij Koek in het stationsgebouw gevestigd, die veel oud materieel van de Nederlandse Spoorwegen sloopte. Met de sluiting van het sloopbedrijf kwam een definitief einde aan de spoorlijn, het laatst gebruikte deel van de Haarlemermeerlijnen.

In 2017 is er een wandelpad aangelegd over de voormalige spoordijk tussen station Mijdrecht en Oudkooperdijk. Het wandelpad heet het Bellopad en is vernoemd naar de locomotief NS 7742: Bello die over de spoorlijn reed. Het wandelpad passeert het station, daarom is er een infobord met betrekking tot het Bellopad bij het station geplaatst.
Rechts naast het station is een grasveld met daarop een groene loods.
Binnen in de loods staat het voormalige toiletgebouw van het station, de loods is om dit gebouw heen geplaatst om het te beschermen tegen weersinvloeden. Doordat er een kier in de loods zat kon ik mijn telefoon naar binnen doen en een foto maken waardoor er een klein stukje te zien is van dit historische gebouwtje.

Vanaf station Mijdrecht gaan we verder naar station Wilnis. Tussen beide stations (en verder) ligt een wandelpad over het voormalige tracé van de spoorlijn.

Aan de overzijde van de N212 die naast station Wilnis ligt zijn nog restanten te vinden van een oude spoorbrug, 2 stukjes rails die rechtop in het gras staan, en ook is hier weer overduidelijk het voormalige tracé te herkennen in het landschap richting Vinkeveen.

We vervolgen onze reis naar de Ringdijk in Vinkeveen.
Duidelijk herkenbaar is hier wachtpost 48 en een ophaalbruggetje wat naar voorbeeld van de oorspronkelijke brug is gebouwd op de fundamenten van de oude spoorbrug.

Aan de Demmerik in Vinkeveen is het voormalige station van Vinkeveen te vinden. Behalve het station zijn er ook diverse spoor attributen te vinden. Aan de andere kant van de Demmerik ligt een brug die wederom op de oude fundamenten is gebouwd.
Opvallend detail bij deze brug is dat er in het grind, aan beide zijdes van de brug een paar dwarsliggers liggen, zo te zien geen originele van de spoorlijn, maar toch een leuk detail. Een stukje verder het bruggetje over is ook duidelijk het tracé te zien wat in gebruik is als wandelpad.

Ongeveer halverwege station Vinkeveen en Oukoperdijk vinden we aan het water de restanten van wachtpost 49.
Het fundament is nog duidelijk zichtbaar, deze woning was volledig afhankelijk van de trein, een weg om hier te komen was er niet. Zo kregen de bewoners water eens per week aangeleverd met de trein, maar ook het eten werd per trein aangeleverd.
Bij het water zijn wederom brughoofden te vinden van de spoorlijn waar nu een nieuwe brug over heen ligt.

Een paar 100 meter verderop zien we wederom duidelijk het tracé van de voormalige spoorlijn.
Leuk detail is het hek, met daarop de tekst "Spoordijk".

Een stukje verder aan de Oukoop in Nieuwer Ter Aa vinden we Halte Oukooperdijk.
Halte Oukooperdijk was een stopplaats aan de voormalige spoorlijn.
De halte werd geopend op 1 december 1915 en gesloten op 1 juni 1922. Het haltegebouw, daterend uit het jaar 1912 staat er nog altijd.

Aan de andere kant van de Oukoop is nog een oude spoorbrug zichtbaar, met wederom een hek op het oude tracé.

Vervolgens kruisen we de A2, van de oude spoorwegovergang over de A2 is helaas niks meer terug te vinden.
De spoorwegovergang lag ter hoogte van km-paal 45.1
Een stukje verder aan de andere kant van de A2 langs het water in Nieuwersluis zien we een oude brugwachterswoning, vermoedelijk wachtpost 51. Nog een leuk detail is te vinden in de tuin, namelijk een andreaskruis. Of dit een kruis is van de voormalige spoorwegovergang over de A2 is mij niet bekend.

Vervolgens aan de andere kant van het water, aan de Angstelkade vinden we het laatste restant van deze spoorlijn.
Wachtpost 52 staat hier nog altijd. Net na de wachtpost zien we duidelijk het tracé afbuigen naar rechts, en sloot deze aan op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht.

Met deze 2 foto's zijn we aangekomen aan het einde van de spoorlijn Aalsmeer - Nieuwersluis.
Op naar de volgende Haarlemmermeerspoorlijn.