Nieuwe H0 Baan

In oktober 2019 ben ik met de treinbaan verhuisd naar een andere kamer in ons huis.
Tijd dus voor een nieuwe vaste baan. Het sporenplan is inmiddels uitgewerkt en de ruwbouw is al klaar.
Ondertussen zijn ook de eerste sporen van het schaduwstation gelegd en is het wachten op de bestelde klimspiralen.

Het sporenplan


26.10.2019 Het begin is er, de bouw van het schaduwstation


16.11.2019 gisteren de beide klimspiralen ontvangen via de post en dus maar direct aan de slag met de 1e spiraal. Uiteindelijk bleek dat ik nog wat rails te kort had, dus maar even naar De Houtloods in Den Haag, daar nog wat bochten op de kop kunnen tikken. Thuis gekomen had ik nog 2 R3 bochten te kort, maar daardoor wel de spiraal verder af kunnen bouwen. Het laatste stukje van de spiraal (kwart) wordt niet gebruikt. De sporen gaan namelijk rechtdoor langs de muur. Binnenkort maar beginnen met de bouw van de 2e spiraal.

26.11.2019: Intussen weer wat verder gegaan met de bouw van de modelspoorbaan. Op de laatste foto's staat het stationsgebouw al van het kleine station en de rails liggen er nog los. Maar dit is om een idee te krijgen hoe het wordt. Voor het stations gebouw liggen er 2 sporen, dan komt er een goederenloods en dan nog 1 spoor. Zo zijn er 2 sporen die aansluiten bij de goederenloods en 2 sporen (1 kort kopspoor) voor de passagiers treinen

29.11.2019: Inmiddels is de 2e klimspiraal ook klaar. De laatste halve cirkel is niet gebruikt zodat het spoor goed uitkomt voor het station wat direct na de klimspiraal gaat beginnen (zie ontwerp). Nu kan er begonnen worden met het leukste deel (vind ik persoonlijk) het zichtbare deel waar ook de scenery op komt.

30.11.2019: Het Grove werk op de plaats van het station is klaar. Nu kan er begonnen worden met het leggen van de rails.
Het stations emplacement ligt ook bijna helemaal. Op 3 bochten na (de R3 bochten, de R2 bochten liggen er al wel).
Voor het idee even een stationsgebouwtje en 3 plaatjes neer gelegd waar de perrons komen.
Het sporenplan is iets gewijzigd.Het stuk waar het laadperron voor goederen zou komen is weg gelaten ivm te weinig loopruimte anders.
Wel is de aansluiting nog te zien, zodat te zien is dat hier vroeger een spoor was.
Op de plaats waar de bruggen komen is tijdelijk een noodbrug neer gelegd bij het voorste spoor (van station naar station) zodat er toch al wat gereden kan worden. Volgende project is het water met de 3 bruggen waar nog het een en ander voor moet gebeuren.
Zodra dat klaar is en de 3 laatste bochten zijn aanwezig is het hele sporenplan klaar.

02.12.2019
Zojuist weer een stukje aan de baan gedaan. Om precies de bruggen. Het gat wat er was is nu dicht gemaakt hier komt water op. De brughoofden zijn gezaagd en gelijmd en voor het idee de bruggen er even los op gelegd.
Binnenkort even opzoek naar piepschuim voor de schuine kanten van het water en steentjes om op de brughoofden te plakken.
In ieder geval zijn de eerste testrondjes al gereden, en er kan op beide hoofdspoor volledig rond gereden worden. 
De trein is op schaal-snelheid ruim 2 minuten onderweg.

04.12.2019

Ik had nog led-strips liggen dus deze ook maar even aangesloten nu is ook het schaduwstation verlicht. In principe zal deze uit staan maar wanneer ik bij het schaduwstation wat moet doen of er is een ontsporing of wat dan ook heb ik in ieder geval goed licht.

Verder bezig geweest een deel van de bedrading aan te leggen. De ringleiding voor de 2 hoofdsporen en het spoor van station naar station met bij behorende emplacement op het kleine station zijn aangesloten.

Nu nog de 2 sporen op het station waar de goederentreinen staan (midden sporen tussen de perronsporen in). En de opstelsporen op het schaduwstation nog aansluiten. Op dit moment geen trafo's meer over en ook geen paneel met schakelaars dus dat komt later.

Het meeste is nog analoog aangezien ik nog veel treinen heb die niet digitaal zijn. En ik nog geen goede digitale besturing heb die de hele baan kan voeden.

Met de piko digi 1 die ik al had is het spoor van station naar station wel digitaal gemaakt.

07.12.2019 & 08.12.2019
Op 7 december een bezoek gebracht aan PFT-TSP Retro Train in Saint-Ghislain (Klik hier om de foto's daarvan te bekijken). Bij dit museum was ook een modelspoorbeurs waar ik een paar leuke dingen heb gekocht.
Al een tijdje was ik opzoek naar de NMBS reeks 25.5 welke in Nederland o.a. voor de 1e variant trek-duw Beneluxtrein heeft gereden.
Erg moeilijk te krijgen deze locomotief, hij is er wel van B-Models maar dan betaal je gelijk 349 eur. Nu wist ik dat Lima een versie heeft en Trix. De Lima variant is natuurlijk de voordeligste versie, maar gezien de klimspiralen ben ik bang dat een lima loc het niet zal trekken met 6 rijtuigen erachter. In Saint-Ghislain kwam ik wel de Trix versie tegen, slechts de enige (de Lima overigens niet gezien), en ook nog digitaal voor bereid. Een mooie zware loc (door de metalen kap). De volgende dag natuurlijk even wat foto's gemaakt van de loc, met een deel van de beneluxrijtuigen. Nu nog eens opzoek naar de 2 Belgische  I4 rijtuigen (1x 1e klas en 1x 1e/2e klas). En evt een benelux postrijtuig voor in deze trein. En natuurlijk ook even alle varianten van de Beneluxtrein die ik heb op de foto gezet.

Behalve de NMBS 2558 van Trix kwam ik op dezelfde beurs in Saint-Ghislain de Turqoise 1302 van Electrotren tegen. Ook deze is digitaal voorbereid. Ik had al 3 lima varianten, maar ook daarmee natuurlijk het probleem van de klimspiralen dus langzaam alle Lima treinen vervangen voor betere treinen. Dit was de eerste, ik heb al een Turqoise 1100 van Roco (uit de eerste serie). Ook daarvan natuurlijk weer wat foto's genomen.

Natuurlijk kon een overzichts foto van alle locomotieven uit mijn verzameling niet ontbreken.

11.12.2019
Vandaag even bezig geweest het schaduwstation wat aan te passen. Vanuit de klimspiralen ging het spoor gelijk weer de bocht om de andere kant op, zoals ik al was gewaarschuwd door sommige, kon dit bij sommige treinen wat problemen opleveren. Nu is er vanuit de klimspiralen eerst een stukje rechte rails en dan pas weer de bocht om. Hierdoor moest wel het hele schaduwstation aangepast worden. Maar dankzij de klimspiralen heb ik tussen het schaduwstation en de bovenplaat toch ruim. 30cm werkruimte waardoor dit goed te doen was.

Aangezien er inmiddels wat veranderingen zijn geweest in het sporenplan inmiddels het baan ontwerp even bijgewerkt, en tevens het ontwerp van het schaduwstation op papier gezet.
Klik op onderstaande sporenplan om hem groter bekijken.

17.12.2019

Vanavond een beginnetje gemaakt met het plaatsen van de eerste bovenleidingsmasten.

Het grote portaal, welke 3 sporen overspant staat nog los, deze komt namelijk op de perrons te staan, en zal dus later vast gezet worden wanneer de perrons gemaakt zijn.

12.01.2020 

Op niveau +1 het begin van stationsemplacement en einde van de klimspiraal komt een plaat te liggen (zie eerdere foto als voorbeeld) met daarop een woonwijk en een tramspoor.

Zojuist het ontwerp hiervoor gemaakt.

De woningen die hier gaan komen is de Pelikaanstraat 19 t/m 34 van Markenburg. Ook de afgebeelde smalle abri's komen bij Markenburg vandaan.

Op de grasstrook achter de woningen komen nog wat grote bomen te staan.

Op de tramsporen komt geen tram te rijden, hier komen statische modellen te staan van 2 trams.

De treinsporen komen dus onder de woonwijk vandaan.

20.01.2020
Vandaag weer eens verder gegaan met de modelbaan. Een begin gemaakt met de perrons van beide stations. Het hoofdstation heeft 3 perrons en het kleine station 1 perron. Nu nog kijken hoe we zorgen dat de reizigers van de perrons af gaan komen als ze zijn uitgestapt, verschillende optie's een overpad, tunnel of een loopbrug. De laatste optie een loopbrug lijkt mij nog het mooiste.

24.01.2020
Vandaag begonnen met de oprit maken bij het stationsgebouw voor de minder-validen en de eerste laag schilderen van de perrons.
De perrons liggen nu te drogen, van de week misschien nog een 2e laag aanbrengen (indien nodig) en de witte randen aanbrengen.

26.01.2020

Vanmorgen de laatste laag grijze verf aangebracht op de perrons. Even op hun plaats gelegd om te kijken hoe het eruit komt te zien. Binnenkort de witte randen aanbrengen op de perronranden. 

27.01.2020 

Vandaag begonnen met het aanbrengen van de belijning op de perrons. Nog 1 perron te gaan bij het hoofdstation en het perron bij het kleine station nog. 

28.01.2020

Vanmorgen de laatste perrons voorzien van de laatste belijning. Alle perrons zijn nu klaar met schilderwerk. Nu kunnen ze vast gelegd worden op hun plaats en kan de aankleding van de perrons beginnen.

29.01.2020

Inmiddels verder gegaan met de bovenleidingsmasten plaatsen bij het station. 

09 & 10.02.2020

Inmiddels begonnen met het stadsgedeelte met tramspoor. De ruwbouw ligt grotendeels. Aan de kant van de muur komt nog een afrit naar beneden zodat de tram ook aan de achterzijde van het station een halte krijgt. 

12.02.2020

Vanmorgen de achtergrond posters op plaatjes MDF 4mm geplakt en tegen de wand geplaatst.
Voor het idee even een los plaatje hout neer gelegd met spoor erop voor de tram. Hier zal later nog een oprit komen van een asfaltweg met tramspoor naar boven naar de woonwijk/industrie gedeelte.

14 t/m 18.02.2020

Ondertussen begonnen met het bedieningspaneel te maken voor het analoge gedeelte van de treinbaan. 

Het bedieningspaneel is voorzien van 16 tuimelschakelaars om de sporen spanningsloos te zetten bij het station en de schaduwstations. 

Voor het soldeerwerk heb ik m'n vader ingeschakeld aangezien hij daar handiger in is dan ik. 

De voorbereidingen zijn nu klaar dus binnenkort naar Noordwolde (Frl) om het paneel weg te brengen.