H0 baan Delft

04.04.2021
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en is er weer door gewerkt aan de baan. De baan wordt in gedeeltes verder afgewerkt qua scenery, na het gedeelte van de werkplaats komt dus de spiraal naar het schaduwstation en de aansluiting naar de werkplaats vanaf het station over de spiraal.
Dit gedeelte wordt een heuvellandschap met heide en een stukje zandverstuiving.
Begonnen werd met het spannen van horregaas, vervolgens gipsverband erover, dan de stukjes heide van Lars op 't Hof Scenery en vervolgens afwerken met zand en groen.
Het begint er al aardig op te lijken zo. Nog een paar grove dennen plaatsen (niet te veel). En dan de zijkanten verder afwerken om de spiraal heen. Dit zal voornamelijk met groen worden aangekleed. Achter in de hoek bij het raam komt het begin van een bos, dus een hoekje met het een en ander aan bomen.

29.01.2021
Op een paar kleine details na is het gedeelte bij de werkplaats klaar. De hekken en stelconplaten van Gerard Huizer zijn gebruikt, en de groen voorziening van Lars Op 't Hof Scenery.
De weg bij de werkplaats ben ik niet helemaal tevreden over, dit is met restjes gedaan wat ik nog had liggen, dit wordt uiteindelijk nog vervangen door een mooie bocht, zodat de knik weg is.

23.01.2020
Vanmorgen begonnen met mijn minst favoriete werk aan de modelspoorbaan, het inbedden van de wissels bij de werkplaats. Maar goed het hoort er nu eenmaal bij, nu maar laten uitharden en afwachten voor het resultaat.

22.01.2020
Vanmiddag verder gegaan met het stukje achter de werkplaats. De laatste stelconplaten zijn op hun plaats gelegd en er is een stuk hekwerkgeplaatst door de firma Huizer, verder is onze tuinman van Lars Op 't Hof Scenery ook druk bezig geweest met de groenvoorziening.

20.01.2020
Vanmorgen bezig geweest met de eerste scenery van Lars Op 't Hof aan te brengen bij de werkplaats.
Later op de dag is er een nieuw rijtuig bij de werkplaats gebracht door de NS 2410, het nieuwe Buffetrijtuig van de NS.

17.01.2020
Begonnen met het inbedden van de eerste rails bij de werkplaats.

15.01.2020
Inmiddels zijn de stelconplaten tussen de rails geplaatst. Helaas waren er niet genoeg stelconplaten dus zijn er nog wat extra besteld bij de leverancier de firma Huizer. De extra platen komen achter de loods te liggen.

Wel is er ondertussen railbedding aangebracht bij de eerste 2 sporen, het ligt nog los maar ook dat gaat dit weekend veranderen. Verder verrijst het eerste groen ook tussen de sporen.

 

14.01.2020
Vanavond bezig geweest met een klein monnikenwerkje, namelijk het leggen van 125 stelconplaten. De stelconplaten voor de tussen de rails zijn besteld en deze zullen later geplaatst worden. Langzaam aan begint het al steeds meer op een echte werkplaats te lijken.

14.01.2020
Vandaag weer wat nieuwe dingen mogen ontvangen voor de baan. Een aantal decoders en wisselaandrijvingen maar ook deze RET stadsbus van Artitec en het Plan E fietsenrijtuig in de NS intercity kleurstelling van Artitec. Het fietsenrijtuig zal in de stam met IC rijtuigen en Plan W rijtuigen komen te rijden, met ervoor een 1100, 1200 of de 1300.

12.01.2020
Vandaag voor mijn werk aan naar Haarlem gereden, via marktplaats voor een spotprijsje een 7-delige Thalys van Mehano op kunnen halen.
Alleen nog even een decoder inbouwen en hij is rijvaardig op mijn baan. Dit is ook gelijk de maximale lengte die ik langs het perron kan hebben op mijn baan.

11.01.2020
De oude betonnen gegoten vloer is inmiddels verwijderd op het terrein waar de werkplaats komt. De sporen zijn weer op hun plaats gelegd. De eerste stelconplaten zijn alvast neer gelegd om uit te rekenen hoeveel er precies nodig zijn. De stelconplaten voor tussen de rails in zijn besteld en er word gewacht op de levering ervan. Ook een 2e locloods die is overgenomen van een museumspoorlijn zal binnenkort hier worden opgebouwd, als voorlopige werkplaats. Deze zal over de 2 sporen komen, waar de SGM stellen nu staan, en tevens zal er in dit gebouw de kantoren en de kantine komen.

10.01.2020

Alhoewel ik de laatste tijd veel met het Duitse diorama bezig ben, gebeurt af en toe ook wel eens iets aan de vaste baan.

Vanmiddag even de loods opgehaald voor het werkplaatsterrein. Nu kunnen de eerste treinen in onderhoud gaan. Ook zijn de stelconplaten al binnen die op delen van het terrein komen te liggen. Een deel van de oude gegoten betonnen vloer waar de treinen staan opgesteld is al gesloopt om ruimte te maken voor deze stelconplaten.

16.11.2020

Vandaag verder gegaan (tussen de examens door) met het terrein van de werkplaats. De sporen liggen, alleen de voorste 2 sporen liggen nog los, aangezien ik hiervoor nog wacht op 2 andere wissels (deze zijn kapot).

Het voorste spoor wordt tevens programmeerspoor voor evt nieuwe treinen.

Ook de achterwand (van de vorige baan) op z'n nieuwe plaats gezet.

14.11.2020
Inmiddels weer een stukje verder met de aansluiting vanaf het station naar de werkplaats.
Het sporenplan voor dit stukje is klaar. Gezien de ruimte is besloten om er alleen een werkplaats van te maken (met 3 sporen binnen) en een aantal sporen buiten. 
Het houtwerk ligt er ondertussen, en van 2 enkelsporige bruggen een dubbelsporige brug gemaakt die over de klimspiraal heen gaat.
Na de brug, zullen de sporen op de klimspiraal in een tunnel verdwijnen. Het landschap binnen in de klimspiraal zal een beetje heuvelachtig worden (Veluwe/zuid-limburg).
Voor het idee op de plaats waar de werkplaats komt een plaatje hardboard neer gelegd aangezien ik die nog had liggen.
Binnenkort kurk en de rails vastleggen naar de brug, en de brug definitief vastleggen, en de draadeinden van de klimspiraal afslijpen. 

08.11.2020

Weer een kleine update wat betreft de H0 baan. Het stationsemplacement ligt inmiddels, alle rails ervoor is inmiddels ontvangen. Nu nog kurk eronder en het kan op zijn plaats gelegd worden. Inmiddels ook een plekje gevonden waar de bediening kan komen.

De wissels die uit het zicht liggen en aftakken van de hoofdbaan naar het schaduwstation liggen inmiddels ook op hun plaats dit is alleen nog een kwestie van aansluiten.

27.10.2020
Inmiddels ligt het houtwerk voor het station al volledig op zn plaats. Voor we verder kunnen met het emplacement is het eerst wachten op nog wat wissels. De middelste 2 sporen van het station zullen aansluiten op de klimspiraal bij het raam. De voorste 2 sporen aan de kant van de tramhalte gaan over de klimspiraal heen naar de andere kant van de kamer waar o.a. een klein werkplaats zal komen.
Inmiddels is ook het laatste stukje tramspoor gelegd, vanaf de tramhalte voor de klimspiraal langs naar de 3 sporige (nog aan te schaffen) remise.

20.10.2020

Vanmorgen alweer druk bezig geweest met de baan, en het begin van het station op z'n plaats gelegd.

19-10-2020
Inmiddels zijn we alweer wat dagen verder en is mijn vakantie begonnen dus volop tijd om aan de modelbaan te werken.
Beide klimspiralen zijn afgebouwd, en er kan begonnen worden met de trambaan. Deze komt een niveau lager dan het station en de stad, en boven het schaduwstation.
De trambaan ligt inmiddels en ook de aansluiting naar de remise ligt op zijn plaats. Alleen de sporen bij de remise zelf nog, deze zal naast de klimspiraal komen te staan.
Ook was ondertussen mijn nieuwe aanwinst binnen gekomen, de 2384 uit de 2200/2300 serie van Piko in de NS Cargo uitvoering.
Natuurlijk samen op de foto met zijn collega's de 6404 en de 1637 van NS Cargo en met de andere 2 kleurstellingen uit de 2200/2300 serie van de NS.

12-10-2020
Na wat testrijden op het schaduwstation, bleek dat een klein deel van het sporenplan aangepast moet worden om ontsporingen te voorkomen.
Na dit veranderd te hebben is begonnen met het bouwen van de 1e klimspiraal.
De 2e klimspiraal komt aan de linkerkant naast de deur (vanuit waar de eerste 3 foto's gemaakt zijn).
Deze zullen uiteindelijk op het zichtbare deel weer op elkaar aansluiten.

07-10-2020
Het laatste weekend van september 2020 zijn we verhuisd naar Delft.
Tijd dus voor een nieuwe baan. Inmiddels ligt er al laminaat in de kamer en is de ruwbouw van het schaduwstation klaar, dus kan er begonnen worden met het plaatsen van kurk en rails.