Stockem 13.07.2019 HLE 11.8 Benelux

13.07.2018
Inmiddels staan er al een tijdje 11 van "Benelux" locs Type HLE 11.8 van de NMBS opgesteld op het terrein in het Belgische Stockem (Nabij de grens van Luxemburg) te wachten op wat komen gaat.
Op 13 juli 2019 ben ik daar een kijkje gaan nemen.

De locomotief reeks 11 is een type elektrische locomotief dat sinds 1986 wordt ingezet door de NMBS. De locs werden speciaal gebouwd voor het trekken/duwen van de Beneluxtreinen tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid en werden tot 2009 uitsluitend op deze verbinding ingezet. In 2009 verhuisden ze voor enige tijd naar binnenlandse Belgische treindiensten, tot ze in 2012 definitief uit dienst gehaald zijn.

Deze locomotieven zijn, net als de reeks 12, gebaseerd op de eerder gebouwde reeks 21. Ze werden speciaal gebouwd voor de Beneluxdienst en hebben daarom omvormers om zowel onder de Belgische bovenleidingsspanning van 3000 V, als onder de Nederlandse van 1500 V te kunnen rijden, zonder vermogenverlies.

Er werden in 1985-1986 twaalf locs van dit type gebouwd, deze kregen de nummers 1181 t/m 1192, om verwarring met de toen nog in dienst zijnde 1100-serie van de Nederlandse Spoorwegen te voorkomen. De locs kregen, als enige NMBS-locomotieven, een afwijkende rood/gele kleurstelling, gelijk aan die van de NS-Intercityrijtuigen die in combinatie met deze locs werden gebruikt. In 2007 hebben alle Beneluxrijtuigen, met uitzondering van de stuurstanden, de NS Hispeed-kleurstelling gekregen, de locs behielden de originele kleuren.

De laatste jaren van de inzet in de internationale dienst hadden deze locomotieven steeds vaker te maken met technische problemen, vaak met vertragingen tot gevolg. In de loop van 2009 zijn steeds meer van deze locomotieven vervangen door de nieuwe TRAXX-locomotieven. De locomotieven reeks 11 worden vanaf de herfst van 2009 ingezet voor nationale IC- en P-treinverbindingen, hoofdzakelijk die tussen Schaarbeek en Moeskroen. Met ingang van de dienstregeling van 2010 op 13 december 2009 worden ze niet meer op de verbinding Amsterdam-Brussel ingezet. Tot 12 december 2009 kwamen ze nog weleens voor in de Beneluxdienst, vanwege beperkte materieelbekendheid van Belgische machinisten op de TRAXX-locomotieven.
Locomotief 1185 was geschilderd in een lichtere kleur geel dan de andere locomotieven van de reeks. Na zijn brand is dit echter ongedaan gemaakt.
Op verzoek van de Nederlandse Spoorwegen[bron?] is locomotief 1192 uitgerust met een pantograaf van het type Faiveley. Deze lijkt op de pantografen die gebruikt worden op de reeks 13.
In tegenstelling tot de zusterreeksen hierboven besproken, is de maximale snelheid van de reeks 11 slechts 140 km/h (tegenover 160 bij de andere reeksen). Dit was geen operationeel probleem, omdat de IC B, de enige dienst waarin de reeks 11 jarenlang dienstdeed, voor het grootste deel van de route (met uitzondering van het stuk Antwerpen-Kontich) niet over sporen met een baanvaksnelheid van meer dan 140 km/h reed.
Op de laatste dag van de Beneluxtrein, zaterdag 8 december 2012, werd ter gelegenheid van het afscheid locomotief 1182 een slag ingezet als trekkracht.